Dampflokomotive "Drache" Bouwjaar 1848
Tenderlok DB-22525 BR98 307 Bouwjaar 1909
Voor de dienst op kleinere routen bestelde de Königliche Bayerische Staatsbahn vanaf 1909 een serie van tender locomotieven van het Typ PTL 2/2. Een bezonderhijd van dit model was de complete verglazing van de ramen. Daarom de bijnaam "GLASKASTEN" . De loc met de nummer Ptl 2/2-4529 red in de tijd van 1925 tot 1935 de route Georgensmünd - Spalt. In Oktober 1962 wordt deze loc opgenomen in het bestand van het Verkehrsmuseum Nürnberg.
Op 29-07-1848 zagen de burgers van het duitse stadtje Kassel een uniek gebeurtenis onder ogen. Een Dampflokomotive wordt met grootte moeite van paarden het stadtje binnen gehaald. Het eerste Stoommodel van het duitse fabriek Henschel wordt afgeleverd. 15686 Taler had de "Eerste Kurhessiche Eisenbahn" voor de locomotief met de naam "Drache" moeten betalen. Der "Drache " red op het traject Karlshafen - Kassel -Bebra - Gerstungen. Getrokken worden personen-als ook goederentreinen met een snelheid van 30 km/h. Twintig jaar later wordt de Friedrich-Wilhelms- Nordbahn van de Bergisch- Märkischen Eisenbahn over genomen. Daarna was de diensttijd van de " Drache" al gauw afgelopen.
Dampflokomotive "TRISTAN" BVI Bouwjaar 1863
Bayerische Dampflokomotive BVI van de Königliche Bayerische Staatsbahn. Het model B VI ontstond als verdere ontwikkeling uit de serie BV en wordt gebouwd in 1863. Een deel van de locomotief had een naar binnen gevormde schorsteen en wordt gestookt met turf. Desondanks dat deze machines gezien hun uiterlijk erg primitief lijken, heeft zich de grondconstructie tot in de 80 jaren van deze eeuw kunnen hand haven. De locomotief "TRISTAN" als Leibmachine von Ludwig II was prominenter vertegenwoordiger van deze art.